sâmbătă, noiembrie 17, 2007

Cum sa-ti faci firma in trei zile

Daca nu vrei sa-ti bati capul cu actele, poti sa platesti 300 de lei unei firme de consultanta.


Toti visam sa avem independenta financiara. Daca nu ai o functie de raspundere, dar totusi esti bine platit - intr-o companie serioasa, eventual multinationala, sau la stat - prima idee care-ti vine este sa-ti faci o firma. In acest fel, venitul tau nu mai este salariul fixat de conducerea firmei sau de stat, ci poate varia in functie de cat esti dispus sa muncesti.

Primul pas spre independenta

Persoanele care obtin venituri din proprietate intelectuala, cum ar fi drepturile de autor, trebuie sa inregistreze contractul la Administratia Financiara de care apartin in termen de 15 zile lucratoare de la incheierea lui. Apoi, singura lor grija ramane sa depuna, la inceputul fiecarui an, la Administratia Financiara, Declaratia speciala 200 care cuprinde veniturile realizate din aceasta activitate in anul precedent.
Cei care desfasoara activitati independente (avocatii, notarii, arhitectii, medicii etc.) trebuie si ei sa-si inregistreze autorizarea de desfasurare a activitatii in termenul mentionat la unitatea fiscala din raza sediului biroului.

La Administratia Financiara de la domiciliu, persoana va depune o declaratie privind veniturile estimative pe care le va obtine. Pe baza acestei declaratii, va plati de patru ori pe an, pe datele de 15 din lunile martie, iunie, septembrie si decembrie, in cote egale, 16% din venitul net anticipat declarat. E putin probabil ca estimarea initiala sa coincida cu rezultatele reale. Pentru regularizarea sumei, trebuie depusa, pana pe 15 mai, Declaratia 200, astfel incat Fiscul sa calculeze daca mai are de dat sau de primit niste bani pentru veniturile pe care le-a inregistrat in anul precedent.

PFA - cea mai mica firma

Daca vreti sa demarati o afacere mai mica pentru care aveti nevoie de unul sau doi salariati, puteti opta pentru infiintarea unui PFA (persoana fizica autorizata) sau AF (asociatie familiala). Spre deosebire de SRL sau SA, in aceste cazuri nu aveti nevoie de un capital social. Autorizatia de functionare se obtine in cel mult 30 de zile.

Costurile, incluzand urmatoarele taxe: ONRC, de autorizare, de timbru, de verificare a denumirii firmei si inregistrare si pentru inregistrarea autorizatiei in Registrul Comertului, se ridica la aproximativ 160 de lei. Procedura de plata a impozitului coincide cu cea a persoanelor care desfasoara activitati independente.

Un SRL in trei zile

Daca afacerea pe care doriti s-o demarati este de o mai mare anvergura si aveti nevoie de mai multi angajati, solutia este SRL (societate cu raspundere limitata) sau SA (societate pe actiuni). Conform Legii societatilor comerciale, capitalul social al unui SRL trebuie sa fie de cel putin 200 de lei, iar al societatii pe actiuni nu poate fi mai mic de 90.000 de lei.

Costul infiintarii unui SRL sau SA se ridica la 525 de lei si include rezervarea denumirii firmei, taxele ce trebuie platite la Registrul Comertului si serviciul notarului de realizare a specimenului de semnatura al administratorului. La acesti bani se adauga valoarea capitalului social, in functie de modul de organizare a societatii.

Exista insa multe firme de consultanta sau de avocatura care ofera servicii de infiintare de firme, contra unei sume care variaza in jur de 300 de lei. Daca actele sunt in regula, avocatii garanteaza infiintarea firmei in numai trei-patru zile.

SRL-urile si SA-urile isi platesc darile catre stat trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare trimestrului pentru care se platesc impozitele. Microintreprinderile pot alege sa plateasca un impozit de 3% din venitul obtinut. In rest, firmele platesc 16% din profitul pe care il realizeaza. Pe langa impozitele si taxele locale, companiile vor mai plati, in functie de obiectul de activitate, TVA si accize..

AFACERE MARE

Ce acte va trebuie pentru infiintarea unui SRL sau SA

> Rezervarea denumirii firmei

> Actul constitutiv: obiectul de activitate, denumirea, asociatii/administratorii firmei si aportul lor la capitalul social

> Cazierul fiscal al fiecarui asociat si administrator

> Contractul de comodat sau inchiriere a sediului social

> Acordul asociatiei de proprietari si al vecinilor

> Specimen de semnatura al administratorilor firmei

> Dovada depunerii capitalului social la banca aleasa de asociati

> Declaratie semnata de un asociat privind sediul social

AFACERE MICA

De ce acte aveti nevoie pentru infiintarea unui PFA sau AF

> Rezervarea disponibilitatii denumirii firmei

> Cazierul fiscal

> Declaratie pe propria raspundere ca solicitantul nu a fost condamnat penal pentru legile fiscale

> Actul de identitate

> Certificat medical pentru persoana fizica/membrii asociatiei familiale

> Diploma de studii sau un act care atesta calificarea pentru activitatea desfasurata

> Copii de pe actele de casa

Un comentariu:

irinushk spunea...

buna ziua!vroiam sa va intreb unde trebuie sa depun actele pentru o PFA si unde trebuie sas platesc acele taxe?multumesc!